Skip to main content

"أليفكوم باكسي".. زوجان مصريان يقدمان خدمة نقل الحيوانات الأليفة

الثلاثاء 23 مارس 2021
خدمة "أليفكوم باكسي" لنقل الحيوانات الأليفة في القاهرة

أنشأ زوجان مصريان خدمة "أليفكوم باكسي" لنقل الحيوانات الأليفة في القاهرة بسيارة أُجرة يملكانها.

وتأسست الخدمة قبل أربعة أشهر لتتولى نقل الحيوانات الأليفة إلى بيوت أصحابها أو مراكز التدريب أو العيادات البيطرية، إضافة إلى نقلها في رحلات بين محافظات مختلفة نيابة عن أصحابها الذين لا يمكنهم القيام بهذه المهام بسبب انشغالهم أو ظروفهم الخاصة.

الزوجان اللذان يقفان وراء هذه الفكرة هما بهاء الدين مجدي صالح وهبة الله عادل سليمان، ويديران معًا "أليفكوم باكسي" من خلال تولي بهاء مهمة قيادة السيارة، وحرص هبة في المقعد الخلفي على راحة وأمن الحيوان الأليف خلال الرحلة.

ما هو الهدف وراء "أليفكوم باكسي"؟

وعن الهدف من هذه الخدمة قالت هبة الله لوكالة "رويترز": "حبينا نعمل الخدمة دي في مصر لأن هي ملقينهاش موجودة، وفي نفس الوقت حبينا الأليف يكون من غير أي قيود، من غير أي أقفاص، لازم يكون في حالة ود وصداقة ما بينا وبين الأليف عشان لما يشوفنا المرة اللي جاية يبقى برضه حاببنا وعارف هو مع مين، فعشان نسهل كمان عالناس كتير أوى موضوع عناء المواصلات".

وتقدم الخدمة مهمة اصطحاب الحيوانات الأليفة في جولات مشي في حال انشغال أصحابها.

من جهته، يؤكد بهاء الدين علاقة الثقة بين مؤسسته وأصحاب الحيوانات الأليفة، ويردف: "في الأول طبعًا فيه حالات بيبقى صاحبها مرتبط جدًا بيها فبيضطر أنه هو ييجي معانا أول رحلة. بس هو بيطمن لينا وللرحلة بتاعتنا في أول رحلة". 

ويكمل:" وبعدها بيطلبنا تاني بيدينا الأليف لوحده من غير أي حاجة واحنا بنتابع مع العميل نفسه أثناء الرحلة وبعد الرحلة كمان بنتابع معاه نطمن على الأليف بتاعه وصل وحالته بقت إيه دلوقتي يعنى".

كما يرى العديد من مدربي الكلاب أن هذه الخدمة كانت ضرورية لتسهيل عملهم بنقل الحيوانات الأليفة لأصحابها والعكس.

مهام لا تقتصر على الحيوانات الأليفة

بدورها، تكشف هبة الله أن عمل "أليفكوم باكسي" لا يقتصر على نقل الكلاب والقطط فقط، لكنه يمتد أيضًا ليشمل كذلك الزواحف وحتى أشبال الحيوانات المفترسة، التي يربيها البعض.

 وإضافة إلى ذلك يقدم بهاء وهبة خدمات إنقاذ للحيوانات الضالة في الشوارع بشكل تطوعي. ويتمنى الزوجان توسيع خدمتهما وإطلاق تطبيق على الهواتف الذكية لإتاحة خدمة نقل الحيوانات الأليفة لكل أصحاب تلك الحيوانات.

المصادر:
رويترز
شارك القصة